06.05.2012

Du vet virkelig ikke....

....hva det betyr å jobbe med skole før du drar på utveksling til Spania. Du har vikrelig ikke peiling, i alle fall ikke hvis du må stå i alle fag. Det er et helt annet opplegg, mye hardere, mye mer stoff og alt går mye fortere enn i Norge. Ikke bare fordi alt er på spansk, som når du har vært i Spania i noen månder er det minste problemet. Nei for det er nemelig ikke bare du som stryker, de spanske elevene stryker også. Og ikke bare i et eller to fag, nei i helt opp til 6 fag. Er det fordi de ikke jobber spørr du? Nei, de jobber men det vanseklig selv for dem.

Har du noen gang i Norge satt en helg helg bare med lekser og øving til prøve, og alikevell følt at du ikke har hatt tid til å få gjort alt, at du alikevell vil komme til å stryke? Har du i det hele tatt satt en hel helg med bare skolearbeid? Da er du i så fall en av de få i Norge, men en av mange i Spania. Kjenner du noen som stryker i fag på skolen i Norge? En eller to kanskje. Her i Spania stryker nesten hele klassen i i alle fall et fag.

Jeg er en person som blir veldig stresset av skolen. Jeg vet at jeg bare trenger å stå for å gå videre i Norge, men alikevell er det jo alltid gøy å få gode karakterer. Det er flere ganger jeg har vært på gråten fordi jeg ikke har hvist hva mer jeg kan gjøre. det har vært opptil flere helger hvor jeg har satt til 01.00 på en lørdagskveld med lekser, øving, stress.

Hvis jeg skal finne en positiv ting, så er det at du setter mer pris på ting. Du setter pris på når det er en uke hvor dere kanksje bare har 2 prøver, du setter mye mer pris på når dere drar ut og finner på noe. Du setter mye mer pris på middagen som du vet er klokken tre, det er en liten pause, en liten pustepause. I tillegg lærer du deg hva det faktisk betyr å jobbe med skole. Etter et år på utvekslig i Spania, da vet du virkelig hvordan det er å jobbe med skole.

Un besito Maria :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar